MARE ANIMAE - det inre havet.

 

Vandringsutställning 1993 – 1998.

 

Jag valde utställningsplatser som ligger nära havet, där man når en stor varierande publik och människor med "havet som språk". Det har för mig en stark symbolik som gett mig fantasi, frihet och rikedom i mitt skapande. För det mesta är de platser jag funnit för utställning inte varit ordinära konstgallerier utan har haft ett samband med temat i min konst.

 

Mina bilder är påtagliga, starka och ger en känsla av att man befinner sig nära, flygande precis ovanför havsytan. Man ser rakt ner i havets djup eller speglar sig i ytan.

Tillsammans i stora serier och på grund av att målningarna är i samma format, påminner de om filmsekvenser och jag ville att formatet skulle vara underordnat motivet.

Det är en spänning mellan målningens fysiska verklighet och det föreställande i bilden. Igenkännandet i konstverket kan göra att man finner en närhet till sitt inre och vågar ta på sina farhågor.

Vill inte dra någon gräns mellan föreställande och ickeföreställande. Blanda högt och lågt.
Mitt måleri gör att minnet i mitt undermedvetna är i rörelse hela tiden. Genom det jag gör kan jag skapa en distans för att förstå vissa delar av mitt förflutna.

 

De sammanlagt 47 oljemålningarna, har varit visade på sjöfartsmuseer, marinmuseer, konstmuseer och gallerier runt Östersjön 1993-98; Galleri Vaal i Tallinn, Lettlands Museum för Utländsk Konst i Riga, Polens Sjöfarts- och Marinmuseum i Gdansk, Sjöhistoriska Museet i Stockholm, Galleri Grå i Stockholm, Sjöfartsmuseet i Rostock, Svenska Sjömanskyrkan i Hamburg, Göteborgs Sjöfartsmuseum, Vänermuseet i Lidköping, Malmö Teknik och Sjöfartsmuseum, Marinmuseum i Karlskrona, Örlogsmuseet i Köpenhamn.

 

Utställningarna var olika på varje plats. Nya målningar tillkom efter hand. Ibland var det luftigt hängt, ibland mycket tätt, ibland integrerat med befintlig interiör. För det mesta var det stora lokaler med mycket rymd, 350-700 kvm. I Karlskrona hade jag utskrifter med texter mellan målningarna. I Göteborg stod en fyr i rummet. I Rostock stod en monter mitt på golvet med beskrivning av vad signalflaggor betyder och jag kompletterade med signalflaggor bredvid målningarna: ”Jag överger inte mitt skepp” och ”Jag välkomnar er”. Jag ville poängtera betydelsen av vatten på vår jord och hade ofta det som tema i mina invigningsanföranden.

Har uppskattat alla aktiviteter på utställningsplatserna såsom visningar, diabildsvisningar, föredrag och seminarier, speciellt alla unga studenter i Gdansk och Riga.

 

Upptakten till MARE ANIMAE var att jag målade stort, ville ut på de stora haven, till andra städer, på stora ställen med mycket folk. Ville ha ett äventyr med min man som var producent för hela projektet.

Nästan alla målningar var i samma format också för att de skulle vara lättare packa och transportera i sina lådor. Att måla 150 x 130 cm såg jag som ett ”mänskligt” format då man lätt kunde hantera, lyfta och flytta dem när utställningarna hängdes och ett bra format och proportion för stora salar och rum. Ett fåtal var den dubbla storleken 260 x 150 cm horisontella som ett vidvinkelformat eller panorama.

 

Stockholm i december 2000

 

Ann Frössén

 

 

En katalog på 38 sidor över projektet kom till i slutet av hela turnén med rikt bildmaterial och texter av bl a Kristian Petri, Rolf Edberg, Karl Erik Bergsten och Sigfrid N. Wessberg. Den gavs ut av Marinmuseum i Karlskrona och Örlogsmuseet i Köpenhamn.

 

Projektet genomfördes med stöd av: Hans Lepp, Svenska ambassaden Tallinn, Eha Komissarov, Estlands Konstmuseum Tallinn, Reet Varblane, konsthistoriker Tallinn, Peter Dahl, Alexander Taube, Eva Emnéus, Svenska Ambassaden Riga, Gundega Cebere, Lettlands kulturministerium Riga, Vita Ozolina, Lettlands Museum för Utländsk Konst Riga, Beata Jaworowska, The Baltic Cultural Centre Gdansk, Jerzy Litwin, Polens Sjöfarts- och Marinmuseum Gdansk, Mika Larsson, Svenska ambassaden Warsawa, Peter Danker-Carstensen, MacMeckarna Stockholm, Clas Günther, Sjöhistoriska Museet Stockholm, Saimi Kling, Galleri Grå Stockholm, Bo Sylvan, Kgl Akademien för De Fria Konsterna Stockholm, Olle Sjöholm Hamburg.

 

Ekonomiskt stöd från: Svenska institutet Stockholm, Nordiska informationskontoret Tallinn, Svenska Ambassaden Riga, Baltic Express Line AB, Polferries, Deutsche Fährgesellschaft Ostsee mbH Rostock. Föreningssparbanken Stockholm.